הניצן

   

הניצן הינה אחת משמונה ספינות דייג אשר הגיעו לישראל כחלק מהסכם השילומים אשר נחתם בשנות החמישים עם ממשלת מערב גרמניה.
הניצן נבנתה בגרמניה על פי תכנון ישראלי ונועדה לדייג מסחרי במים עמוקים.
בשנת 1956, לאחר הגעתן של הספינות ארצה, חוילו הניצן ואחיותיה וצורפו לחיל הים, שם שימשו למשימות סיור ותצפית. על סיפונה של הניצן הותקנו בסיסים לתותחים וחצובות למקלעים בצורה מוסווית, ופלגת ספינות הדייג היחודית פעלה שנים רבות בשרות חיל הים, בנוסף לעבודתן כספינות דייג.

הניצן ושתיים מאחיותיה שהיו שלושת ספינות הדייג הגדולות בקבוצה, התקשו למצוא אזורי דייג מתאימים לחופי הים התיכון הישראלי. לאחר מספר תקריות עוינות עם הטורקים והמצרים בעקבות דייג באזורים רחוקים יותר, הוחלט להעבירן לדוג לחופי אריתריאה שבמזרח אפריקה. בשנת 1960, הניצן ואחיותיה הגדולות, יצאו למסע שערך חודש וחצי בו חצו את ים תיכון והקיפו את חופי אפריקה עד להגעתן ליעדן. באריתריאה שמה של הניצן הוחלף ל"מנליק נגוס" ושם עבדה בדייג מסחרי.
בשנת 1974, קריירת הדייג של הניצן באריתריאה הסתימה עקב מרד נגד הקיסר. הניצן חזרה לחיפה בהפלגה דרך תעלת סואץ שנפתחה לשייט בינלאומי תחת דגל יווני.
צלילה לניצן
מאז שובה לישראל שימשה הניצן לדייג תחת בעלויות שונות. הניצן נותרה ספינת הדייג הפעילה הגדולה בארץ, עד שסיימה את תפקידה בשנת 2010.

הספינה משכה את עינו של יאיר ים (פוצקר) שפנה להתאחדות הישראלית לצלילה שרכשה את הניצן, ויחד עבדו במשך תקופה ארוכה לקבל את האישורים הדרושים להטבעתה.
הטבעת הספינה הצריכה עבודת נקיונות גדולה בה השתתפו מועדון פוצקר וההתאחדות הישראלית לצלילה. מחשבה רבה הושקעה בתכנון ההטבעה, לאור לקחים שנלמדו במועדון מהטבעת הסטיל, על מנת לנסות ולמנוע את שבירתה של הניצן ע"י זרמי הים ועל מנת לאפשר צלילות חדירה נוחות ובטוחות בניצן.
צוות המועדון, פתח מעברים נוחים בין מדורי הספינה, סגר פתחים מסוכנים, ותכנן יציקה של 14 טון בטון שתייצב את הספינה בסערות הים ותשמור על הטייה של הניצן בזוית בה פתח תא המנוע יהיה במקום וזוית הנוחים לכניסה לספינה.

תאריך הטבעה: 8.4.2012
אורך הניצן: 24.5 מטר
עומק הטבעה: 26 מטר
צלילה מסירה.